• Wees geduldig

    Je boekt resultaat, het duurt alleen eventjes. Bedenk hoe lang het heeft geduurd om je lichaam in de conditie te krijgen waarin het was voor je met dit programma startte.

  • Hou het gevarieerd en leuk

    Voorkom dat je lichaam went aan je huidige trainingsregime. De eerste vier weken van een fitnessprogramma dienen om je fitheid geleidelijk op te bouwen en je verzwakt spierweefsel te verstevigen.

  • Kies een activiteit die bij jouw persoonlijkheid past

    Als je liefst in gezelschap sport, kan je je aansluiten bij een sportclub of jogvereniging of met een teamsport starten. Als je liever alleen sport, zijn een dvd voor thuis of wandelingen misschien wel een goed idee.

  • Stel haalbare doelen

    Bij elke sport geldt: ken je limieten. Onthoud dat je niet de hele work-out moet doen. Ben je moe, ga dan verder wanneer je er klaar voor bent.

  • Probeer je training op te voeren

    Als je je moe voelt, rust dan eens een dagje uit. Je kent je lichaam beter dan eender wie. Luister ernaar en draag er zorg voor.

  • Zorg voor een back-upplan

    Met een ‘plan B’ is de kans groter dat je zal bewegen. Gebruik training-dvd’s voor wanneer je niet naar buiten kan en voorzie een paar comfortabele wandelschoenen op het werk zodat je je benen ook overdag even kan strekken.

  • Pas je levensstijl aan

    Combineer je oefenschema met een gezond dieet om je lichaam in topvorm te brengen. Beweeg ook meer in je dagelijkse leven. Maak bijvoorbeeld een work-out van je huiselijke taken of ga te voet naar de buurtwinkel in plaats van de wagen te nemen.