Een gezonde levensstijl is het hoofdingrediënt voor een gezond gewicht en om je energiek en goed in je vel te voelen. Je voeding moet in proportie zijn met de energie die je tijdens de dag verbruikt. Als je gewicht wil verliezen, moet je minder calorieën opnemen of meer bewegen en je energieverbruik verhogen. Een combinatie van beide zorgt voor de beste resultaten. Eet beter en beweeg meer.

 

  • Hoeveel calorieën heb jij per dag nodig?

Dit zijn gemiddelde cijfers die afhankelijk zijn van jouw fysieke activiteiten gedurende de dag. Als je gewicht wil verliezen, moet je 500 kcal minder opnemen. Een gezonde 45-jarige vrouw moet dus 1 500 kcal consumeren als ze wil vermageren.

Vrouw 20 - 40 jaar 2 200 kcal
40 - 60 jaar 2 000 kcal
Man 20 - 40 jaar 2 700 kcal
40 - 60 jaar 2 500 kcal
Meisje 15 jaar 2 600 kcal
Jongen 15 jaar 3 000 kcal

Wanneer mensen merken dat ze hun eetpatroon moeten veranderen, zijn er meestal drie grote problemen:

  • de voedingspiramide: de basis van een gezond en uitgebalanceerd dieet.

De "voedingspiramide" is een driehoek die door voedingsspecialisten is ontwikkeld. Hij toont het belang aan van elke voedselcategorie en geeft een idee van hun noodzakelijke aandeel in het dagelijkse voedingspatroon.

 

De piramide is gebaseerd op een gestandaardiseerd dieet van 1 800-2 000 kcal/dag.

  • Praktische tips om beter te eten:
    • Vermijd tussendoortjes of eet iets gezonds zoals een stuk fruit of een mager zuivelproduct (0 %).
    • Drink veel water, kruidenthee en koffie (zonder suiker). Er wordt aangeraden om ten minste 6 grote glazen water per dag te drinken.
    • Plan je maaltijden, dit zal je helpen om niet te kiezen voor ‘lastminuteoplossingen’ die ongetwijfeld rijk zijn aan vetten en calorieën.
    • Sla geen maaltijden over en kies voor een lichte avondmaaltijd, zoals een salade met gegrilde kip met een lichte vinaigrette.
    • Eet langzaam, het duurt zo´n 20 minuten vooraleer je lichaam het signaal “vol” krijgt.
    • Wacht totdat je honger hebt vooraleer je naar een tussendoortje grijpt.
    • Ga zitten om te eten en neem de tijd. Wees niet bang om als laatste klaar te zijn!
    • Noteer in een dagboek/notitieboekje wat je eet en wanneer je het eet. Zo kom je er snel achter wat je zwakke punten zijn.
    • Ga nooit shoppen met een lege maag, waarschijnlijk koop je dan onnodige en calorierijke voedingsmiddelen.
    • Eet geen kant-en-klaarmaaltijden meer en besteed meer tijd aan het bereiden van je eigen lichte maaltijden.