Koolhydraten (ook sachariden, of suikers genoemd) zijn een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. Ongeveer 55 % van onze dagelijkse voeding zou uit koolhydraten moeten bestaan.

 
Scheikundig gezien kan je 3 grote groepen onderscheiden:
  • Monosachariden bestaan uit 1 molecule (bv. glucose of fructose).
  • Disachariden bestaan uit 2 moleculen (bv. sucrose = suiker, lactose = melksuiker).
  • Polysachariden zijn lange ketens aaneengeschakelde monosachariden. Het bekendste voorbeeld hiervan is zetmeel. De mono- en disachariden worden snel opgenomen in het bloed en bieden dus snel bruikbare energie. We noemen ze ook snelle suikers. De polysachariden verteren veel langzamer en hebben een veel tragere stijging van het bloedsuiker tot gevolg. Deze worden dan ook trage suikers genoemd.
 
In een vermageringsdieet is het belangrijk alles met mate te gebruiken. Zo ook de koolhydraten.
 
Producten waar veel snelle suikers in zitten, zijn vaak ongezonde, gezoete producten. Deze beperk je best zo veel mogelijk. Je vindt grote hoeveelheden snelle suikers in snoep, koekjes, choco, confituur, gebak, pudding, kant-en-klaarproducten, chocoladerepen… In fruit en vruchtensappen vinden we ook een niet te onderschatten hoeveelheid snelle suikers.
 
Wat weinig mensen weten is dat ook melkproducten natuurlijke suikers bevatten in de vorm van lactose. Met mate gebruiken is dus ook hier de boodschap. De polysachariden of trage suikers vinden we terug in brood, aardappelen, pasta, rijst, tarwe, couscous … Het duurt een tijdje vooraleer ons lichaam hier energie uit kan halen. Maar dit is de basis van onze energievoorziening. Toch ook opmerken dat ook deze kunnen resulteren in extra kilo´s als je er meer van eet dan je eigenlijk verbruikt.