Snoepers versus volume-eters
 
De XLS Medical Eetlust Remmer kan helpen om het snoepen tussendoor te beperken en de portiegrootte van de maaltijden wat in te dijken. Grosso modo zijn er 2 grote groepen. Er zijn de snoepers en de volume-eters.
 
 
  • De snoepers
    Je hebt vaak zin in zoet. Je hebt het gevoel dat je maaltijd niet volledig is als ze niet beëindigd wordt door een dessertje. Ook tussen de maaltijden door heb je de neiging te grijpen naar snoepjes of gebak. Ook mensen die tussendoor eerder zoute snacks eten rekenen we hierbij.

    TIPS VOOR DE SNOEPERS

    • Pas op met gesuikerde en zoete zaken. Je raakt hier snel afhankelijk van, een beetje zoals een roker zijn sigaret niet kan missen.
    • Net zoals bij de rokers zit er maar 1 ding op … STOPPEN! Probeer een 2 wekenplan uit zonder snoeperij en zoet. Je zal zien dat na die 2 weken die onweerstaanbare drang naar zoet weg is.
    • Kies voor gezonde tussendoortjes of desserten zoals een fruityoghurt of een vers stukje fruit.
      Een snoepje of koekje kan af en toe.
    • Sla vooral geen maaltijden over. Hierdoor krijg je na een tijd een flauwtegevoel en zal je sneller naar ongezonde snacks grijpen.
    • Poets tussen de maaltijden door je tanden of kauw suikervrije muntjes of kauwgom. De muntsmaak helpt ook de zin in zoet te verminderen.
  • De volume-eters:
    Een verzadigingsgevoel ken je niet echt. Als het aan jou lag, zou je de hele dag door eten. Je porties zijn behoorlijk groot ten opzichte van anderen en deze verkleinen lukt niet. Hier moeten we zachtjes aan de porties verminderen, want drastisch te werk gaan geeft inderdaad een knagend hongergevoel en leidt uiteindelijk vaak tot snoepen. Dat is dus niet de bedoeling.

    TIPS VOOR DE VOLUME-ETERS:

    • Drink vóór je maaltijd 2 grote glazen water, eventueel met 3 capsules XLS Medical Eetlust Remmer
    • Begin de maaltijd met een grote tas soep of een portie rauwe groentjes.
    • Een lekkere salade tussen de boterham of bij de maaltijd helpt om op een caloriearme manier toch volume te geven aan je maaltijd.
    • Bouw je broodmaaltijden al met 1 snede af. Voor verder gewichtsverlies nog een snede … tot je aan een gezonde hoeveelheid komt.
    • Sla in ieder geval geen maaltijden over, eet een gezond tussendoortje tussen 2 maaltijden en start de dag met een gezond ontbijt!
    • Eet langzamer. Veel volume-eters eten heel snel. Kauw minstens 10 tot 15 keer per hap, slik door, adem in en uit en neem dan pas de volgende hap. Je zal merken dat je sneller verzadigd bent.
    • Neem de sneden brood uit de zak die je van plan bent te eten. Zet de zak niet op tafel. Schil ook net genoeg aardappelen zonder overschotjes. Zo kom je niet in de verleiding ze op te eten! Hetzelfde met de hoeveelheid vlees …
    • Maak je tafel zo aantrekkelijk mogelijk met gezonde alternatieven: heb je nog een restje groenten of fruit staan, zet die dan op tafel. Zo ben je sneller geneigd om gezond te eten, zonder dat je aanvoelt alsof je aan het diëten bent.
    • Geef je maag de tijd door te hebben dat ze gevuld is. Stop dus na een normale portie, ruim de tafel af of ga al je tanden poetsen. Dit helpt!
    • Laat groenten de volumegevende component zijn van de maaltijd. Zij brengen minder calorieën aan dan bv. aardappelen of vlees. Dus ½ bord groenten, 1 stuk vlees/vis/vervangproduct en ¼ bord rijst/pasta/aardappelen/brood.