De zeven zondes van het dieet – en hoe je ze voorgoed kan overwinnen!

 
Word jij een dieetzondaar of een dieetwinnaar?
 
Wanneer je met een dieet begint, is het mogelijk dat jij een van de drie op vier mensen bent die na een week toegeeft aan de verleiding van voeding. Dat is omdat we ons favoriete eten nog veel harder willen wanneer we dat volledig uit onze voeding schrappen! We hebben hieronder de 7 belangrijkste oorzaken voor het vroegtijdig stopzetten van een dieet opgelijst, en de manier om de draad weer op te nemen. Of jouw favoriete eten nu kaas, chocolade, chips of cake is, lees verder en ontdek hoe jij je slechte eetgewoontes voor altijd kan veranderen!
 
  • Zonde nr. 1 – LUST! Een overweldigende drang om je favoriete lekkernij te eten
    Onderzoek toont aan dat we per dag gemiddeld 44 minuten dagdromen over eten. Het is dan ook normaal dat we het soms moeilijk vinden om te weerstaan aan de dingen waar we het meest naar snakken.
  • Deugd – KUISHEID! De kunst om te weerstaan aan de verleiding.
    Als je jezelf ieder pleziertje op het vlak van voeding ontzegt, zal je er alleen maar meer naar verlangen. Eet een heel klein beetje van wat je lekker vindt, chocolade bijvoorbeeld, en eet dat dan heel traag op. Geniet van de geur en de smaak en van het gevoel dat je de kracht hebt om de rest voor een andere dag te bewaren. Het helpt wanneer je geen grote verpakkingen koopt!
  • Zonde nr. 2 – LUIHEID! Geen tijd om gezonde voeding klaar te maken
    Door onze huidige hectische en snelle levensstijl vinden we vaak niet de tijd of de energie om een volledige gezonde maaltijd te kopen en klaar te maken. We rekenen dan op gemakkelijke voeding die veel vet, suiker en zout bevat.
  • Deugd – TOEWIJDING! De capaciteit om niet op te geven, je tijd te beheersen en je activiteiten in het oog te houden om luiheid te voorkomen.
    Hou wat tijd vrij om na te denken over je boodschappenlijstje zodat je voeding kan klaarmaken die zowel voedzaam als snel is. Het is een goed idee één keer per week boodschappen te doen via het internet. Zo kom je minder in de verleiding om ‘slecht’ eten te kopen en kan je een lijst met gezonde voeding aanmaken, die je met een muisklik kan oproepen. Als je een kant-en-klare maaltijd koopt, let dan zeker op de voedingswaarden op de verpakking en vermijd voeding met veel verzadigd vet, suiker of zout. Probeer een extra portie groenten te eten wanneer je een kant-en-klare maaltijd eet. Zo eet je waarschijnlijk minder van de ongezonde voeding en krijg je je dagelijkse hoeveelheid vezels en vitamines binnen.
  • Zonde nr. 3 – GRAMSCHAP! Geef toe aan je woede
    Als je een steekje laat vallen, is het te gemakkelijk om voorgoed op te geven. Dat leidt tot een vicieuze cirkel van schuld, teleurstelling en woede die moeilijk te doorbreken valt.
  • Deugd – GEDULD! Creëer een gevoel van vredevolle stabiliteit en volharding door gematigdheid.
    Blijf niet eindeloos stilstaan bij fouten die je maakt, we zijn ook maar mensen. Blijf daarentegen positief en compenseer je foutje met een gezonde maaltijd of met wat oefeningen waardoor je je opnieuw gemotiveerd en op de goede weg voelt! Hou een voedings- en sportdagboekje bij om jezelf op de goede weg te houden. Een verloren veldslag is nog geen verloren oorlog!
  • Zonde nr. 4 – TROTS! Te trots om hulp te vragen
    Wanneer we gewicht willen verliezen, zijn we vaak te trots om hulp te vragen wanneer we die nodig hebben. We hebben het gevoel dat we alleen een hopeloze strijd leveren waardoor we heel wat vastberadenheid nodig hebben.
  • Deugd – NEDERIGHEID! De moed om moeilijke taken op te nemen, niet te wanhopen en angst en onzekerheid te overwinnen.
    Onderzoek heeft aangetoond dat de kans op slagen verdubbelt wanneer een nieuw voedingsplan wordt aangevat samen met een dieetbuddy. Wees dus niet te trots om hulp te vragen aan een vriend(in) of je partner en vraag je vrienden en collega’s ook je niet in verleiding te brengen met ongezonde snacks. Ga naar een diëtist. Die kan je coachen en een persoonlijk voedingsplan opstellen. Als je in een dipje zit, zal je diëtist je aanmoedigen om vol te houden en te kijken naar wat je al bereikt hebt!
  • Zonde nr. 5 – GULZIGHEID! Toegeven aan je buik
    Veel mensen zijn bang van een dieet omdat ze bang zijn om honger te lijden. Maar hoe vaak heb je eigenlijk echt honger als je nog altijd een gezonde 1 800 tot 2 000 calorieën per dag opneemt?
  • Deugd – BARMHARTIGHEID! Het talent om zelfopoffering te accepteren en je eigen pleziertjes op te offeren voor een hoger doel.
    De truc hier is om je af te vragen waarom je honger hebt. Geef je honger een score van 1 tot 10, waarbij 1 staat voor ‘totaal geen honger’ en 10 voor ‘heel veel honger’. Eet alleen wanneer je score 6 of meer is.
  • Zonde nr. 6 – AFGUNST! Het groene monster
    Eén op drie vrouwen geeft toe dat ze zich onzeker voelt door slanke beroemdheden en stelt daardoor onrealistische doelen.
  • Deugd – VRIENDELIJKHEID! Gedraag je positief en vrolijk om anderen te inspireren.
    Zet jezelf niet onder druk om bijvoorbeeld in een bikini te geraken tegen de zomervakantie. Wees lief voor jezelf en stel maandelijks een haalbaar doel. Die positieve evolutie zal je langer gemotiveerd houden.
  • Zonde nr. 7 – HEBZUCHT! Ik kan gewoon geen nee zeggen
    Je hebt heel snel de gewoonte om te grote porties te eten of een tweede portie te nemen. Het kan heel moeilijk zijn om die gewoonte te doorbreken.
  • Deugd – GEMATIGDHEID! Leer jezelf te beheersen, onthouden en matigen.
    Neem misschien een kleiner bord. Zo voel je je meer voldaan terwijl je eigenlijk minder eet. Dat kan je ook helpen te weerstaan aan de verleiding om alles in je bord op te eten. Wanneer je eet, kan het 20 minuten duren voor je je voldaan voelt. Kauw je eten dus langzaam en eet complexe koolhydraten om je langer voldaan te voelen. Probeer halverwege je bord een pauze te nemen. Adem nu een paar minuten in en uit voordat u aan het tweede deel van uw maaltijd begint.