Ik verlies geen gewicht

Veel mensen staan obsessief vaak op de weegschaal wanneer ze op dieet zijn. Onthoud dat je gewicht varieert per dag, per week en per maand. Weeg jezelf maar één keer per week op een bepaald moment en je zal een realistischer beeld krijgen.
 
Een kilo vet weegt natuurlijk evenveel als een kilo spieren maar denk erom, vet is volumineuzer en neemt ongeveer 18 procent meer plaats in dan spieren. Besef dus ook dat, wanneer je veel sport, het mogelijk is dat je slanker bent en beter in je jeans past zonder dat je minder weegt. Als dat het geval is, kunnen jouw afmetingen misschien een betere indicator zijn van hoe goed je het doet.
 
Het belangrijkste is hoe je je voelt. Als je je eet- en sportgewoonten positief verandert, zal je je ook beter voelen en verlies je vanzelf gewicht. En vergeet niet dat drastisch gewichtsverlies vaak tot een jojo-effect zal leiden. Duurzaam gewicht verliezen, is dus efficiënter.
 
Gewicht verliezen is niet gemakkelijk. Mensen zijn geprogrammeerd om voeding te zoeken en te eten. Dankzij onze evolutie vinden we het makkelijk om hongerig te zijn maar moeilijk om te weten wanneer we voldoende gegeten hebben. Bedenk gewoon hoe moeilijk het is een maaltijd over te slaan en hoe makkelijk het is om na een grote maaltijd nog een heerlijk dessert te verorberen.
 
Gewicht verliezen, kan een echte marteling zijn en we hebben vaak excuusjes om niet af te vallen. We leggen hier even de echte redenen uit voor het uitblijven van gewichtsverlies:
 
Ik heb altijd honger
Vraag jezelf af of je echt honger hebt vóór je iets eet. Veel mensen verwarren dorst en honger. Drink dus eerst een glas water en kijk of dat helpt. Drink regelmatig water om goed gehydrateerd te blijven. Dat helpt niet alleen om je hongergevoel tegen te gaan maar stimuleert ook je hersenen. Misschien verveel je je wel gewoon – daar zal eten ook niets aan veranderen.
 
Ik heb geen wilskracht
Gewicht verliezen is moeilijk en iedereen zondigt wel eens. De truc is om je op dat moment niet helemaal uit balans te laten brengen. Waarom maak je geen lijstje met de redenen waarom je in de eerste plaats op dieet ging? Kijk er dan eens naar wanneer je in een dipje zit.
 
Mijn kilo’s lijken er ongemerkt weer bij te komen
Ongemerkte gewichtstoename kan veroorzaakt worden door snacks de hele dag door, naast je normale maaltijd, waarvan je je misschien niet eens bewust bent. Soms zorgt dat ervoor dat je calorie-inname net iets te hoog ligt. Om dat te vermijden, hou je best iedere week bij wat je juist gegeten hebt, hoe groot je porties waren en hoeveel sport je deed. Je kan dat dat in kaart brengen op een gewichtsverliesgrafiek. Je kan een dagboek downloaden dat je daarbij kan helpen. Zo kom je te weten welke kleine veranderingen je kunnen helpen om gewicht te verliezen of wat ervoor zorgt dat je ongemerkt weer aankomt.
 
Ik heb een traag metabolisme
Iedereen kan zijn of haar metabolisme een boost geven en het efficiënter maken. Dagelijks bewegen is de beste manier om daarvoor te zorgen maar je eetgewoontes veranderen, kan ook helpen. Om gewicht te verliezen, moet je enkel meer calorieën verbranden dan wat je dagelijks eet en drinkt.
 
Ik heb het te druk om te sporten
Onderzoek toont dat eender welke beweging beter is dan geen beweging – zelfs dagelijks de trap nemen in plaats van de lift kan helpen. Waarom zoek je geen sportpartner? Dan wordt sporten leuker en vind je er makkelijker tijd voor.