Zet kleine stapjes

 
Om op een gezonde manier gewicht te verliezen, mik je best op een halve tot één kilo per week. Verwacht dus niet dat je iedere dag resultaat ziet. Weeg jezelf iedere week op hetzelfde moment van dezelfde dag. Zo zie je niet alleen echte resultaten, maar krijg je ook een beter beeld van hoe je op lange termijn evolueert.
 
 
Stel haalbare doelen
 
Om succesvol gewicht te verliezen, heb je tijd en geduld nodig. Als je per week 0,5 à 1 kg verliest, heb je minstens 3 maanden nodig om 12 kg te verliezen. Stel voor jezelf dan een lager ‘tussendoel’, van bijvoorbeeld 2,5 kg op een maand. Dat is haalbaarder en je zal dan het gevoel hebben dat je iets bereikt, wat helpt om vol te houden.
 
 
Ontzeg jezelf geen calorieën
 
Calorieën geven ons de essentiële energie en voedingsmiddelen die we nodig hebben om goed te functioneren. Om gewicht te verliezen, hebben vrouwen tussen 1 400 en 1 600 calorieën per dag nodig, voor mannen ligt dat tussen de 1 800 en de 2 000 calorieën. Beperk je calorieopname dus niet te hard!
 
 
Doe niet aan crashdiëten
 
Alle experts zijn het erover eens dat crashdiëten op lange termijn NIET WERKEN. Wanneer je je lichaam onthoudt van essentiële voedingselementen gaat het in verhongeringsmodus, waardoor je calorieën vasthoudt om je energie op peil te houden. Op termijn zullen veel mensen die op crashdieet gaan meer wegen dan vóór ze aan hun dieet begonnen.
 
 
Sla het ontbijt niet over
 
Het ontbijt maakt niet alleen je hersenen maar ook je organisme klaar voor de dag. Het is bewezen dat mensen die ontbijten doorgaans beter eten. Ze eten in de loop van de dag immers geen vette of zoete tussendoortjes om hun energiepeil op te krikken.
 
 
Beloon jezelf, je verdient het
 
Gun jezelf af en toe een pleziertje. Het leuke aan jezelf eenmaal per week wegen is dat je af en toe nog eens kan genieten – met de nadruk op af en toe!